Ghid de utilizare a micrograntului de 2000 euro

Ghid de utilizare a micrograntului de 2000 euro

Te rog citeste cu atentie acest articol, in care am raspuns la aproape toate intrebarile posibile. Daca ceva este neclar, te rog scrie-mi un email la [email protected].

Te rog, pe cat posibil sa evitam discutiile telefonice, unde vorba zboara si nimeni nu-si asuma raspunderea pentru ce a spus.

Nu raspund la mesaje pe Whatsapp, SMS sau Facebook. Nu fac parte din contractul nostru.

Multumesc pentru intelegere!

Sesiunea de depuneri s-a incheiat. Ce urmeaza?

  • Urmeaza analiza cererii si aprobarea sau respingerea ei. Te voi anunta imediat cu decizia;
  • Daca cererea este aprobata, este necesar sa deschizi contul la banca pe care ai ales-o si sa-mi trimiti IBAN la contul curent. Contul se deschide pe firma ta, nu pe persoana fizica;
  • Daca ai deja cont deschis pe CUI/CIF, banca partenera va adauga un cont special pentru microgrant. Unele banci, cum este BRD bu creeaza contul automat si trebuie sa mergi la banca;
  • Noi completam contul in aplicatia de microgranturi si Contractul de Finantare va fi generat il semnez si il incarc in aplicatie. Te voi anunta imediat;
  • Dupa incarcarea contractului in sistem, urmeaza ca banca sa alimenteze contul de microgrant cu suma de 9.678 lei;
  • Dupa acest moment, vom emite factura fiscala pentru plata serviciului de consultanta in valoare de 968 de lei;
  • De la momentul incasarii micrograntului, ai timp 90 de zile sa cheltuiesti banii, vezi detalii mai jos;
  • Dupa cheltuierea banilor, trebuie sa-mi trimiti facturile/declaratia unica/contractele si ordinele de plata, pentru ca sa completez Raportul de progres si sa-l incarc in aplicatie;
  • Contul curent poate fi inchis dupa expirarea perioadei de 90 de zile de utilizare a micrograntului;

Cum se lucreaza cu contul bancar dedicat micrograntului

Conform procedurii aprobate de Ministerul Economie, finantarea va fi virata intr-un cont dedicat deschis la banca partenera.

Fiiind finantare nerambursabila, fonduri UE in proportie de 85%, se aplica mai multe restrictii, astfel:

  1. Cheltuielile trebuie realizate in maxim 90 de zile de la data incasarii micrograntului. Am luat ca referinta data contractului de finantare, ca data de inceput a perioadei de 90 de zile, contractul cu semnatura finala de la Ministerul Economiei.
  2. Platile din contul de microgrant se realizeaza prin ordin de plata, care se poate completa la ghiseul bancii sau prin aplicatia online a bancii. Micrograntul nu poate fi retras in numerar din cont, deci nu se pot face plati in numerar.
  3. Din microgrant nu se pot face transferuri catre contul curent sau catre alte conturi detinute de entitate. Prin urmare nu se pot face plati cu cardul;
  4. Daca factura de achizitii depaseste valoarea micrograntului, atunci trebuie sa alimentezi contul de microgrant cu diferenta de plata, daca banca iti permite – la BT se poate. Altfel, poti face doua plati, o parte din contul de microgrant si diferenta din contul curent;
  5. Daca platesti o factura in euro, cursul de schimb utilizat este cursul valabil din luna septembrie 2020, adica 1 euro = 4,8395 lei. Diferentele de curs valutar nu sunt eligibile si trebuie sa transferi bani din contul curent in contul de euro si apoi sa faci plata.
  6. Tot in termenul de 90 de zile, in aplicatia Ministerul Economiei trebuie incarcat raportul cu justificarea utilizarii finantarii – Raportul de progres.
  7. Suma neutilizata din finantare se restituie;
  8. Contul bancar se poate inchide dupa 3 luni de la incasarea micrograntului;

Achizitii externe cu finantare din microgrant

Pentru achizitii din afara Romaniei, in alta valuta decat RON, trebuie sa transferati disponibilul din contul de microgrant in alt cont, deschis in valuta facturii furnizorului.

Trebuie sa deschideti cont in valuta furnizorului, sa faceti schimb valutar la cursul de schimb utilizat din luna septembrie 2020, adica 1 euro = 4,8395 lei. Pentru facturile in alta valuta decat euro vom face conversia in EURO din septembrie 2020. Diferente de curs valutar si comisioanele bancare nu sunt eligibile.

Luati legatura cu banca partenera daca va poate transfera din microgrant si va poate face schimbul valutar.

Plata serviciului de consultanta

Imediat ce micrograntul este platit in contul tau vom elibera factura fiscala pentru serviciul de consultanta de 968 de lei;

Nu poti face plata serviciului de consultanta din microgrant, dar poti face plata din contul curent al PFA-ului tau.

Plata serviciului este deductibila la calculul venitului impozabil din 2022.

Raportul cu cheltuielile efectuate din microgrant

In termen de 90 de zile de la incasare, micrograntul trebuie consumat si trebuie completat Raportul de progres – raportul de cheltuielile efectuate. Raportul il completam cu informatiilor transmise de catre dvs. Astfel, pentru fiecare achizitie pe care o faceti trebuie sa ne transmiti:

  • Factura fiscala in format PDF sau Declaratia Unica 2021 sau 2022, sau contractul de chirie, depinde pentru ce an platesti datoriile;
  • Ordinul de plata cu care s-a efectuat plata, in format PDF;

Atentie – Factura fiscala trebuie sa fie emisa cu datele PFA-ului tau, nu pe persoana fizica.

Formularul declaratiei unice este cel descarcat din portalul ANAF, nu cel pe care il depui tu. Intra in Spatiul Privat Virtual, Selectati Solicitari > Informatii > Duplicat Declaratia Unica 2020 sau 2021, depinde ce datorii vrei sa platesti. Contul IBAN in care poti plati datoriile la buget il gasesti aici.

Te rog nu semna documentele cu semnatura ta digitala, pentru ca va interfera cu semnatura mea digitala.

Atentie, sumele platite trebuie sa fie exact ca cele din factura, pana la a doua zecimala. Exemplu: daca factura este de 4999,98 le,i atunci platiti exact 4999,98 lei.

Important! Pentru a cheltui complet micrograntul si a evita sa pierdem timp la inchiderea contului,  te rog sa-ti faci o lista de cheltuieli cu o valoare mai mare de 9.678 lei (valoarea micrograntului). De exemplu, propuneți sa cheltui 9.700 lei sau mai mult. Diferența o transferi din contul curent in contul de microgrant. Astfel, ne asiguram ca vom folosi integral finantarea si nu trebuie sa restituim cativa lei la finalul celor 90 de zile.

Important! Beneficiarii finantarilor din fonduri europene, cu valoarea sub 10.000 euro, nu sunt obligati sa publice anunturi sau comunicate de presa privind începerea si finalizarea proiectului,  sau sa aplice etichete autocolante pe echipamentele achiziționate prin proiect.

Cheltuieli eligibile pentru finantare din micrograntul de 2.000 euro

Creeza o lista cu ce aveti nevoie in activitatea pentru care ati obtinut finantare. Completeaza lista chiar daca depasesti valoarea de 9.679 lei, cat reprezinta micrograntul in lei. Dupa completare aranjeza elementele din lista in functie de cat de necesare sunt. In etapa urmatoare vei taia acele elemente care nu sunt eligibile, conform criteriilor din acest capitol.

Trimite-mi lista pe email ca sa o verific si sa-ti dau si eu confirmarea mea.

Platile efectuate din microgrant trebuie sa fie legate de activitatea pentru care ai obtinut finantarea. Daca PFA-ul tau are mai multe coduri CAEN atunci ai grija ca cheltuielile efectuate sa fie corespunzatoare codului CAEN finantat, este cel trecut in cererea de finantare.

Recomandarea este sa NU faceti plati catre persoane fizice sau juridice care sunt persoane afiliate. Exemplu: plati catre o firma unde titularul PFA este asociat/administrator sau o ruda de gradul 1 a acestuia.

Conform articolului 7 din OUG 130:

[su_note note_color=”#e6edf7″]

Art. 7 (1) Beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocările din fonduri externe nerambursabile pentru susţinerea unor cheltuieli de tipul:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;

In cazul in care activitatea presupune consum de materii prime, marfuri sau materiale, poti achizitiona aceste produse, in baza unui contract, de la un furnizor existent sau de la un furnizor nou.

b) datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi potrivit contractelor încheiate;

Poti plati datoriile restante sau curente, fata de furnizorii cu care ai lucrat pana la data depunerii cererii de finantare, inclusiv fata de furnizorii de utilitati: energie, apa, gaz, comunicatii. Atentie, contractul de furnizare trebuie sa fie incheiat in numele PFA, nu in numele persoanei fizice, titular al PFA.

c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;

Daca iti desfasori activitatea intr-un spatiu inchiriat, poti plati chiria conform contractului de inchiriere. Atentie, activitatea desfasurata in locatia inchiriata, pentru care s-a obtinut finantarea, trebuie sa fie inregistrata la Registrul Comertului. Solicitati si verificati inregistrarea in certificatul constator de la Registrul Comertului.

d) cheltuieli privind achiziţia de servicii şi reparaţii necesare activităţii curente de bază, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studii şi alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;

In functie de activitatea desfasurata, puteti achizitiona servicii si reparatii legate de aceasta, dar nu servicii indirecte, cum ar fi cele de contabilitate, acestea ar putea fi incadrate la punctul de mai sus;

De exemplu, daca aveti CAEN 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe si aveti un site prin care vindeti produse online, puteti achizitiona servicii de hosting sau de dezvoltare.

e) cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;

Puteti achizitiona materiale si echipamente anti covid-19: masti, solutii pentru dezinfectare, dispersoare, termometre, etc.

f) cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activităţii curente;

Poti efectua achzitii de obiecte de inventar si miloace fixe necesare in activitatea pentru care ai obtinut finantare: echipamente de productie, pentru comert, orice alt echipament necesar in activitatea ta.

Toti avem nevoie de tehnica de calcul si comunicare: laptop, imprimanta. Pentru achizitie telefon trebuie sa ai un contract de servicii incheiat pe numele PFA sau poti folosi o cartela preplatita.

g) cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activităţii;

La fel ca la punctul f). Important! Pentru a face achizitii aferente sediului profesional, trebuie ca PFA sa aiba completat in declaratia data la Registrul Comertului ca desfasoara activitate la respectivul sediu sau punct de lucru. Sau cel putin sunt declarate activitati de birou. Verifica certificatul constatator de la infiintare/modificare, sa vezi cum ai declarat.

h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.

Actualizare 22.01.2021.. Ministerul Economiei a modificat raspunsurile date la clarificarile pentru utilizarea granturilor, iar contributiile datorate pe CNP sunt eligibile. Astfel, raspunsul de la intrebarea 1 devine:

1. Se pot plăti datorii la bugetul de stat din banii de granturi? 

Da, din banii de grant se pot plăti impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuții salariale, CAS, CASS, impozit pe dividende, impozit pe venitul microîntreprinderilor, impozit pe profit. În privința contribuțiilor datorate pentru PFA, sunt eligibile cele în numele PFA, pe CNP. Nu sunt eligibile taxele și impozitele la bugetul local și amenzile de orice fel.

Link-ul nou cu lista completa de intrebari si raspunsuri este aici.

(2) Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe eşantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.

[/su_note]

Nu sunt cheltuieli eligibile

  • achizitii de bunuri second-hand;
  • nu sunt permise achizitiile in sistem leasing;
  • cheltuielile de consultanta, consultanta de orice fel, inclusiv cu obtinerea micrograntului;
  • cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile, cu exceptia cheltuielilor privind chiria pe baza de contract incheiat, pentru sediul social/punctul de lucru unde se desfasoara activitatea pentru care se solicita finantare. (nu poti plati chiria la un mijloc fix utilitat dar poti plati chiria spatiului in care iti desfasori activitatea);
  • taxele locale nu sunt eligibile la plata din microgrant;
  • nu sunt chetuieli eligibile cheltuielile de transport a bunurilor achizitionate, anume cheltuielile cu curierii. Transfera valoarea transportului din contul curent in contul de grant si fa plata facturii.;

Cand se poate face plata obligatiilor la bugetul de stat?

Pentru a putea plati datoriile la buget este necesar ca mai intai sa se depuna Declaratia Unica. Conform clarificarilor de la intrebarea 8:

[su_note note_color=”#e6edf7″]

8. Pot efectua plăți în avans la bugetul de stat?

Sunt considerate datorii la bugetul de stat sumele deja declarate, iar plățile în avans nu pot fi considerate cheltuieli eligibile.

CAS platit din grant mai este deductibil la calculul venitului impozabil?

Ar fi nevoie de o clarificare din partea ANAF. In opinia mea, pentru simplificare, CAS trebuie sa ramana deductibil, chiar daca este platit din grant.

Ramane sa stabilim ulterior cum vom trata plata CAS.

[/su_note]

Completarea op-ului de plata (la ghiseu sau prin online banking – selectati sectiunea dedicata de plati la buget).

Plata se face in contul unic de la domiciliul dvs fiscal – gasiti contul aici.

  • Beneficiar: Bugetul de stat
  • Cod fiscal: CNP-ul
  • Suma: suma de plata cf declaratiei unice
  • Detalii plata: CAS/CASS/impozit 20xx
  • Numarul de evidenta al platii: necompletat sau un numar unic

Se intocmeste un singur OP pentru toate obligatiile CAS/CASS/impozit.

Exemplu de utilizarea micrograntului

[su_note note_color=”#fffadc”]

Popescu V. Ioan Persoana Fizica Autorizata

  • Infiintat in 2013,  CUI  234589,  F40/2462/10.03.2013
  • CIF operatiuni intracomunitare: RO18256126
  • Cod CAEN:  6201 Activitati de realizare a software-ului la comanda

In luna octombrie, PFA depune cerere pentru acordarea Micrograntului de 2.000 de euro – ajutor din fonduri externe nerambursabile. Finantarea nerambursabila este incasata in data de 8 decembrie 2020.

Micrograntul de 2.000 euro, echivalent 9.679 lei, este venit neimpozabili, care se inregistreaza in RJIP la data de 8 decembrie 2020, conform extrasului bancar.

Pana la sfarsitul anului 2020, PFA achizitioneaza de la EMAG,

  • O imprimanta HP, in valoare de 849,99 lei
  • Un laptop HP, in valoare de 4.799,99 lei

Achizitia s-a realizat prin inetrmendiul site-ului emag.ro unde s-a ales metoda de plata prin ordin de plata a facturii proforma emise de magazin. Dupa plata s-a emis si factura fiscala.

Platile din micrograntul de 2.000 euro nu sunt deductibile, pentru ca sursa de finantare este neimpozabila:

  • imprimanta in valoare de 849,99 lei nu este cheltuiala deductibila in 2020;
  • de asemenea, si laptopul achizitionat din microgrant, in valoare de 4.799,99 lei, care se amortizeaza pe o perioada de 2 ani, amortizarea calculata nu este deductibila;
  • deoarece PFA nu este platitor de TVA, plata TVA de pe factura este eligibila pentru finantare din microgrant.

Plata facturii se inregistreaza in RJIP la data extrasului de cont.

Atat incasarea cat si cheltuielile nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

Vezi aici Registrul Jurnal de Incasari si Plati cu inregistrarile de mai sus, pe care le gasesti la luna Decembrie 2020.

[/su_note] [su_note note_color=”#fffadc”]

Exemplu de inregistrare a amoritzarii deductibile si nedeductibile

PFA de mai sus a achizitionat la data de 15 iunie 2022 un laptop in valoare de 11.999,99 lei care de regula se amortizeaza pe 24 de luni.

Vom avea cf. planului de amortizare 11.999,99/24 luni  = 500 lei pe luna din care:

  • amortizare deductibile 11.999,99 – 9.679 = 2.320 lei/ 24 = 96,66 lei
  • amortizare nedeductibile 9.679 lei/ 24 = 403,24 lei

In registrul de evidenta fiscala vom avea:

  • pentru 2022: 5 luni * 96,66 = 483,33 lei
  • pentru 2023: 12 luni * 96,66 = 1160,00 lei
  • pentru 2024: 7 luni * 96,66 = 676,67
[/su_note]

Utilizarea micrograntului de catre platitorii de TVA – cod de TVA national (nu intracomunitar)

Daca esti platitor de TVA, acesta nu este finantabil din microgrant. Transfera din contul curent in contul de microgant suma care reprezinta TVA-ul de plata, de pe factura de la furnizor si ulterior poti efectua plata catre acesta.

[su_note note_color=”#fffadc”]

In continuarea exemplului de mai sus, in cazul unei PFA platitoare de TVA:

Valoarea totala a facturii = 849,99 + 4.799,99 = 5.649,98 lei din care TVA-ul este egal cu 902,10 lei.

Cheltuiala eligibila din micorgrant este de 5.649,98 – 902,10 = 4.747,88 lei, diferenta de 902,10 lei, reprezantand TVA-ul de plata (TVA deductibil), se plateste din disponibilitatile curente ale activitatii.

[/su_note]

Recomandarea este ca, inca de la inceput, sa transferi din contul curent in contul de microgrant, valoarea TVA calculata la valoarea micrograntului: 9.679 x 19% = 1.839 de lei, tva aferent micrograntului. Nu toate bancile permit transferul in contul de microgrant; in acest caz faci plata TVA din contul curent.

Contabilitatea si fiscalitatea micrograntului

  • Incasarea micrograntului reprezinta un venit NEimpozabil – pentru care nu se plateste impozit;
  • Nu intra nici in calculul venitului net pentru determinarea obligatiei de a plati contributii sociale;
  • In consecinta, cheltuielile platite din microgrant nu sunt cheltuieli deductibile la calculul venitului impozabil;

Incasarea micrograntului de 2.000 de euro se inregistreaza in Registrul Jurnal de Incasari si Plati la data incasarii, conform extrasului bancar. De asemenea, platile efectuate din microgrant, se inregistreaza in RJIP la data extrasului bancar.

Important! Principiul fundamental al contabilitatii in partida simpla: incasarile si platile se inregistreaza in RJIP la data documentului de plata, nu la data facturii sau contractului.

Observatie! Activitatile independente impuse cu norme de venit, nu tin evidenta contabila si prin urmare informatiile din acest capitol, legate de inregistrarea si deducerea cheltuielilor din microgrant, nu le este necesara.

Rezilierea contractului si returnarea banilor

Entitatile care au primit finantare sunt obligate sa îşi menţina activitatea pe o perioadă de cel puţin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant. Documentele justificative privind acordarea si utilizarea finantarii se arhiveaza pe o perioada de 10 ani.

Conform procedurii: „Contractul poate fi reziliat şi micrograntul acordat va fi recuperat şi în cazul în care beneficiarul nu creează şi menţine activitatea pentru care a primit accept la finanţare, obiectele/bunurile, fie ele mobile sau imobile, finanţate în cadrul prezentului contract, nu sunt folosite conform scopului destinat, activitatea operatorului economic se suspendă/devine inactivă, precum şi în cazul în care acestea sunt vândute, închiriate (cu excepţia activităţilor de închiriere) sau înstrăinate sub orice formă prevăzută de legislaţia în vigoare, oricând pe perioada de valabilitate a prezentului contract”.

Legislatia aplicabila actualizata la zi

Clarificari privind cheltuielile eligibile, publicate de Ministerul Economiei in 2020

[su_note note_color=”#e6edf7″]

Actualizare 22.01.2021.. Ministerul Economiei a modificat raspunsurile date la clarificarile pentru utilizarea granturilor, iar contributiile datorate pe CNP sunt eligibile. Astfel, raspunsul de la intrebarea 1 devine:

1. Se pot plăti datorii la bugetul de stat din banii de granturi? 

Da, din banii de grant se pot plăti impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuții salariale, CAS, CASS, impozit pe dividende, impozit pe venitul microîntreprinderilor, impozit pe profit. În privința contribuțiilor datorate pentru PFA, sunt eligibile cele în numele PFA, pe CNP. Nu sunt eligibile taxele și impozitele la bugetul local și amenzile de orice fel.

Link-ul nou cu lista completa de intrebari si raspunsuri este aici.

1. Se pot plăti datorii la bugetul de stat din banii de granturi? 

Da, din banii de grant se pot plăti impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuții salariale, CAS, CASS, impozit pe dividende, impozit pe venitul microîntreprinderilor, impozit pe profit. În privința contribuțiilor datorate pentru PFA, sunt eligibile cele în numele PFA și nu pe CNP. Nu sunt eligibile taxele și impozitele la bugetul local și amenzile de orice fel.

2. Este eligibilă cheltuiala cu chiria?

Cheltuiala cu chiria este eligibilă a baza contractului încheiat pentru sediul social sau punctul de lucru în care se desfășoară activitatea pentru care s-a solicitat finanțarea.

3. Achiziția de softuri, licențe sau aplicații este eligibilă?

Da, este eligibilă și se încadrează la datorii curente și restante către furnizori, sau achiziția de echipamente sau tehnologii necesare desfășurării activității.

4.Sunt eligibile cheltuielile cu serviciile contabile?

Da, sunt eligibile și încadrate drept datorii curente și restante către furnizori necesare desfășurării activității.

5.Cotizațiile fixe și variabile către organizațiile profesionale sunt eligibile?

Pot fi eligibile dacă în baza achitării lor se obține autorizația de funcționare, necesară continuării activității.

6.Ce înseamnă reluarea activității?

Reluarea activității reprezintă o formulare generică și se referă la reluarea activității după starea de urgență, în contextul pandemiei. Nu se solicită documente sau dovezi justificative de încetare a activității, iar continuarea activității în timpul pandemiei nu duce la pierderea eligibilității.

7.Pentru transportatori, facturile de combustibil sunt eligibile?

Da, cheltuielile cu combustibilul sunt eligibile și sunt considerate cheltuieli cu materia primă.

8.Pot efectua plăți în avans la bugetul de stat?

Sunt considerate datorii la bugetul de stat sumele deja declarate, iar plățile în avans nu pot fi considerate cheltuieli eligibile.

9.Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?

Nu, nu este eligibil pentru PFA deoarece nu figurează în anexa 1 la OUG 130.

10.Cum se poate renunța la micrograntul deja încasat?

Pentru a renunța la banii încasați, se depune cerere de renunțare la AIMMAIP, iar aceasta va demara procedurile de retur.

11.Obligativitatea de informare publică despre accesarea / utilizarea fondurilor este obligatorie în cazul microgranturilor?

Nu, obligativitatea de informare nu există în cadrul microgranturilor (Măsura 1).

12.Dacă o firmă a beneficiat de șomaj tehnic pentru angajați pe perioada pandemiei, poate accesa fonduri europene nerambursabile pentru IMM-uri?

Da, firma respectivă poate accesa sprijin financiar din fonduri nerambursabile.

Lista completa de intrebari si raspunsuri este aici.

[/su_note]